Logo Miasta Kudowa Zdrój
Powróć do: OCHRONA ŚRODOWISKA

USUWANIE AZBESTU

USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST W 2025 ROKU

Gmina Kudowa-Zdrój informuje, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu ogłosił konkursowy nabór wniosków związanych z usuwaniem azbestu na 2025 rok !

Dofinansowanie będzie przyznawane na podstawie wyników konkursu oraz indywidualnych decyzji Zarządu Wojewódzkiego Funduszu lub Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu.

Kosztami kwalifikowanymi są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i OBEJMUJĄ WYŁĄCZNIE: ZBIERANIE, TRANSPORT I UNIESZKODLIWIANIE ODPADÓW zawierających azbest i są zgodne z gminnym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.

UWAGA!!! 

Od roku 2025 DOFINANSOWANIE NIE OBEJMUJE KOSZTÓW DEMONTAŻU AZBESTU a także zakupu i wykonania nowego pokrycia dachowego oraz kosztów uzgodnień i dokumentacji technicznej.

 

Z czego składa się dofinansowanie:

  • Maksymalne dofinansowanie z WFOŚiGW we Wrocławiu dla Gminy Kudowa-Zdrój wynosi do 60% kosztów kwalifikowanych tj. max. 420 zł za 1 tonę zebranego azbestu.
  • Dodatkowo Gmina Kudowa-Zdrój przeznacza kwotę równą dofinansowaniu z WFOŚiGW we Wrocławiu tj. max. 420 zł za 1 tonę zebranego azbestu.
  • Pozostałą część kwoty za 1 tonę zebranego azbestu mieszkaniec musi zapłacić sam.

 

Całkowita kwota będzie znana po wyłonieniu Wykonawcy oraz zważeniu zebranego azbestu!

Warunkiem odebrania azbestu i uzyskania dofinansowania jest podpisanie umowy z Gminą Kudowa-Zdrój!

 

Termin składania wniosków: do 27 marca 2025r. 

Wnioski złożone wcześniej zostały ujęte w harmonogramie zadania pn.: 

„Usuwanie wyrobów zawierających azbest z Gminy Kudowa-Zdrój w 2025 roku”.

Miejsce i sposób składania wniosków:

    • osobiście w siedzibie Urzędu Miejskiego Kudowa-Zdrój;

    • przy pomocy środków komunikacji elektronicznej:

- poprzez platformę ePUAP dostępną pod adresem: /Urzad_Kudowa/skrytka   

- poprzez platformę e-Doręczeń dostępną pod adresem: AE:PL-32513-55567-IWUGU-37

- przesłanie wniosku podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki pocztowej Gminy Kudowa-Zdrój kudowa@kudowa.pl

 

Formularz wniosku wraz z wymaganymi załącznikami dostępny jest:

Wnioski mogą być składane przez osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości na terenie Gminy  Kudowa-Zdrój, które zostały ujęte w inwentaryzacji obiektów zawierających azbest bądź w bazie azbestowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Złożenie wniosku na zbieranie, transport i unieszkodliwianie azbestu z terenu gminy Kudowa-Zdrój na rok 2025 nie jest jednoznaczne z udzieleniem dotacji. 

Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wyroby zawierające azbest powinny zostać usunięte do 2032 roku.

Wszelkie informacje i wyjaśnienia związane ze składaniem wniosków o usuwanie azbestu można uzyskać kontaktując się z pracownikiem Referatu Zieleni Miejskiej i Ochrony Środowiska (biuro nr 17), pod nr tel.: 74 8621 723, e-mail: ekologia@kudowa.pl

 

Zachęcamy osoby posiadające na swojej posesji wyroby zawierające azbest do składania wniosków.

 

 

 

 

Dnia 13.01.2023r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska we Wrocławiu otworzył nabór wniosków dla zadania pt.: “USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST”. 

WNIOSKI BYŁY PRZYJMOWANE DO DNIA 09.02.2023r.

W przypadku zainteresowania usunięciem wyrobów zawierających azbest ze swojej posesji w 2024 roku zapraszam do złożenia wniosku.

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 10/17 Burmistrza Miasta Kudowy-Zdroju z dnia 11 stycznia 2017 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad finansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kudowa-Zdrój, informuję, że istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie na usunięcie wyrobów azbestowych z terenu Gminy Kudowa-Zdrój.

Dofinansowanie może stanowić 100% kosztów obejmujących: rozbiórkę pokrycia dachowego, zabezpieczenie odpadów, zbiórkę i odbiór w przypadku zdemontowanych  odpadów, transport oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest wraz  z oczyszczeniem terenu z pyłu azbestowego.

Jednocześnie informuję, że dofinansowanie nie pokrywa kosztów:

  • poniesionych przez właściciela nieruchomości, który we własnym zakresie dokonał demontażu odpadów zawierających azbest i przekazał je do unieszkodliwienia
  • kosztów związanych z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych lub elewacyjnych
  • kosztów poniesionych na wykonanie dokumentacji technicznej, kosztorysów, zgłoszeń i uzgodnień
  • kosztów poniesionych przed dniem złożenia wniosku.

 

Apelujemy do właścicieli budynków, które nadal mają pokrycia dachowe wykonane z azbestu (eternitu), o ich demontaż oraz o kontakt z gminą w celu nieodpłatnego odbioru szkodliwych odpadów. Przypominamy, że azbest szkodzi zdrowiu, a wszystkie azbestowe elementy budynków i instalacji muszą zostać usunięte do końca 2032r. Gmina odbierze je bezpłatnie na wniosek mieszkańca!

Chorobotwórcze działanie azbestu jest wynikiem wdychania włókien zawieszonych 
w powietrzu - pył azbestowy wnika do naszych płuc i pozostaje w tkance płucnej w ciągu całego życia. Zmiany chorobowe mogą pojawić się po kilku lub nawet kilkudziesięciu latach. Powoduje to takie schorzenia jak azbestoza, czyli śródmiąższowe zwłóknienie tkanki płucnej oraz rak płuc.

Zgodnie z długofalowym programem wycofywania azbestu z gospodarki, jak i obowiązującym stanem prawnym, wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest (eternit) dopuszcza się w użytkowanych instalacjach (rozumie się przez to również budynki) lub urządzeniach nie dłużej niż do 31 grudnia 2032r.

 

Od 1998 roku obowiązuje zakaz stosowania azbestu i wyrobów zawierających azbest (Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest), lecz nadal wiele budynków ma pokrycia dachowe, wykonane z materiałów, zawierających azbest, np. z eternitu.  

Nie czekaj z usunięciem azbestu i nie ryzykuj zdrowiem! Zdemontuj azbest i złóż wniosek o nieodpłatny odbiór!

Więcej o szkodliwości azbestu oraz o jego usuwaniu można przeczytać w gminnym "Programie usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2009-2032 dla Gminy Kudowa-Zdrój”

 

USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY KUDOWA-ZDRÓJ

1.      Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji.

2.      Do wniosku dołącz: 

a.      Kserokopię aktualnego dokumentu potwierdzającego własność nieruchomości np. kserokopia aktualnego wypisu z rejestru gruntów. 

W przypadku wspólnoty mieszkaniowej – uchwałę wspólnoty, ewentualnie pełnomocnictwo udzielone przez współwłaścicieli nieruchomości, z której planuje się usunięcie wyrobów zawierających azbest lub pisemna zgoda wszystkich właścicieli;

b.      Oświadczenie wnioskodawcy, że:

·         budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest objęty dofinansowaniem z innych źródeł w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest;

·         budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest ujęty w wykazie/rejestrze zabytków dla dawnego województwa wałbrzyskiego (dostępny pod adresem:  https://wosoz.ibip.wroc.pl/public/?id=92696). W przypadku, w którym budynek lub obiekt wskazany we wniosku jest ujęty w powyższym wykazie, zakres planowanych prac należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków we Wrocławiu Delegatura w Wałbrzychu, ul. Zamkowa 3, 58-300 Wałbrzych;

·         wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji wniosku, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (t.j. DZ.U. z 2019r., poz. 1781);

 

3.      W przypadku gdy jesteś przedsiębiorcą lub rolnikiem (dotyczy wyłącznie wnioskodawców prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania lub prowadzących działalność w sektorze rolnym lub w sektorze rybołówstwa):

 

·         formularz pomocy de minimis

·         kopie wszystkich zaświadczeń uzyskanej pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,

LUB oświadczenie o wielkości pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, LUB oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

 

4.       Skompletowane dokumenty złóż osobiście w Urzędzie Miasta (Biuro Obsługi Klienta – pokój nr 5) lub wyślij pocztą na adres Urzędu Miasta - ul. Zdrojowa 24, 57-350 Kudowa-Zdrój. 

 

 

 

Pliki do pobrania:

Uchwała nr III_8_2024 z dnia 7.06.2024 r..pdf
Format: pdf, 1.71 MB
AZBEST - wniosek dla mieszkańców
Format: pdf, 287.5 kB
oświadczenie wnioskodawcy
Format: pdf, 147.74 kB
inwentaryzacja azbestu
Format: pdf, 107.34 kB
Uchwała nr XVII_91_16 z 02.03.2016r
Format: pdf, 2.44 MB