Chcesz sprzedawać alkohol w sklepie albo w restauracji? Musisz uzyskać oddzielne zezwolenia na piwo, wino oraz napoje spirytusowe. Poniżej dowiesz się jak to zrobić.
Żeby prowadzić detaliczną sprzedaż alkoholu musisz mieć odpowiednie zezwolenie na konkretny rodzaj alkoholu.
Są trzy rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):
Jeśli chcesz mieć w ofercie sklepu wszystkie rodzaje alkoholi, musisz złożyć wniosek o trzy zezwolenia.
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na:
minimum 2 lata – w placówkach handlu detalicznego (sklep, stacja benzynowa)
minimum 4 lata – w placówkach gastronomicznych (restauracja, pub)
PROCEDURA UZYSKANIA ZEZWOLENIA NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU
1. Złóż wniosek o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, wraz z załącznikami:
2. Urząd Miasta sprawdzi twój wniosek
Jeśli urząd stwierdzi, że wniosek jest niekompletny, wezwie cię do uzupełnienia dokumentów. Na uzupełnienie dokumentów będziesz mieć 7 dni od dnia, w którym dostaniesz wezwanie. Jeżeli nie uzupełnisz w wyznaczonym terminie brakujących dokumentów, to dostaniesz zawiadomienie o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania lub postanowienie o zwrocie wniosku.
3. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyda opinię o lokalizacji punktu sprzedaży
Na stronach urzędów gmin znajdziesz uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. W uchwale sprawdzisz między innymi w jakiej odległości od kościoła lub szkoły można sprzedawać alkohol. Dodatkowo rada gminy ustala maksymalną liczbę zezwoleń jaka może być wydana na danym terenie.
Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych w danym urzędzie gminy oceni czy lokalizacja twojego punktu sprzedaży spełnia te warunki i wyda opinię – pozytywną albo negatywną.
4. Zapłać za zezwolenie
Jeśli nie opłacisz zezwolenia, mimo otrzymania wezwania do zapłaty, to urząd wyda ci postanowienie o zwrocie wniosku. Wysokość opłat zależy od rodzaju sprzedawanego alkoholu:
napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu oraz piwo i napoje od 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa):
napoje alkoholowe powyżej 18% alkoholu:
Jeśli sprzedawałeś lub sprzedawałaś już napoje alkoholowe, to wartość sprzedaży za ubiegły rok oblicz w kwotach brutto (czyli z podatkiem VAT i akcyzą), oddzielnie dla każdego rodzaju alkoholu
Jeśli rozpoczynasz sprzedaż napojów alkoholowych, to opłatę za zezwolenie przypadającą na dany rok wpłać przed udzieleniem zezwolenia.
Jeśli sprzedawałeś lub sprzedawałaś już napoje alkoholowe, to wyliczoną opłatę wpłać w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach, w terminach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo, w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
Warunki prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych:
Uwaga! Każdy kto sprzedaje napoje alkoholowe bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom popełnia przestępstwo, za co grozi grzywna.
WARTO WIEDZIEĆ
URZĄD COFNIE ZEZWOLENIE, JEŻELI:
Jeśli cofnięto ci zezwolenie, możesz złożyć wniosek o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po 3 latach od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
TWOJE ZEZWOLENIE WYGAŚNIE, W PRZYPADKU:
Ważne! Jeżeli twoje zezwolenie wygasło w związku z niezłożeniem oświadczenia o rocznej sprzedaży lub niezapłaceniem w terminie opłaty, możesz wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
Sprzedaż napojów alkoholowych po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia jest takim samym przestępstwem jakby zezwolenie nie zostało nigdy wydane (grozi za to grzywna).