USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST W 2025 ROKU
Gmina Kudowa-Zdrój informuje, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu ogłosił konkursowy nabór wniosków związanych z usuwaniem azbestu na 2025 rok !
Dofinansowanie będzie przyznawane na podstawie wyników konkursu oraz indywidualnych decyzji Zarządu Wojewódzkiego Funduszu lub Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu.
Kosztami kwalifikowanymi są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i OBEJMUJĄ WYŁĄCZNIE: ZBIERANIE, TRANSPORT I UNIESZKODLIWIANIE ODPADÓW zawierających azbest i są zgodne z gminnym programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
UWAGA!!!
Od roku 2025 DOFINANSOWANIE NIE OBEJMUJE KOSZTÓW DEMONTAŻU AZBESTU a także zakupu i wykonania nowego pokrycia dachowego oraz kosztów uzgodnień i dokumentacji technicznej.
Z czego składa się dofinansowanie:
Całkowita kwota będzie znana po wyłonieniu Wykonawcy oraz zważeniu zebranego azbestu!
Warunkiem odebrania azbestu i uzyskania dofinansowania jest podpisanie umowy z Gminą Kudowa-Zdrój!
Termin składania wniosków: do 27 marca 2025r.
Wnioski złożone wcześniej zostały ujęte w harmonogramie zadania pn.:
„Usuwanie wyrobów zawierających azbest z Gminy Kudowa-Zdrój w 2025 roku”.
Miejsce i sposób składania wniosków:
• osobiście w siedzibie Urzędu Miejskiego Kudowa-Zdrój;
• przy pomocy środków komunikacji elektronicznej:
- poprzez platformę ePUAP dostępną pod adresem: /Urzad_Kudowa/skrytka
- poprzez platformę e-Doręczeń dostępną pod adresem: AE:PL-32513-55567-IWUGU-37
- przesłanie wniosku podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres skrzynki pocztowej Gminy Kudowa-Zdrój kudowa@kudowa.pl
Formularz wniosku wraz z wymaganymi załącznikami dostępny jest:
Wnioski mogą być składane przez osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości na terenie Gminy Kudowa-Zdrój, które zostały ujęte w inwentaryzacji obiektów zawierających azbest bądź w bazie azbestowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Złożenie wniosku na zbieranie, transport i unieszkodliwianie azbestu z terenu gminy Kudowa-Zdrój na rok 2025 nie jest jednoznaczne z udzieleniem dotacji.
Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wyroby zawierające azbest powinny zostać usunięte do 2032 roku.
Wszelkie informacje i wyjaśnienia związane ze składaniem wniosków o usuwanie azbestu można uzyskać kontaktując się z pracownikiem Referatu Zieleni Miejskiej i Ochrony Środowiska (biuro nr 17), pod nr tel.: 74 8621 723, e-mail: ekologia@kudowa.pl
Zachęcamy osoby posiadające na swojej posesji wyroby zawierające azbest do składania wniosków.
Dnia 13.01.2023r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska we Wrocławiu otworzył nabór wniosków dla zadania pt.: “USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST”.
WNIOSKI BYŁY PRZYJMOWANE DO DNIA 09.02.2023r.
W przypadku zainteresowania usunięciem wyrobów zawierających azbest ze swojej posesji w 2024 roku zapraszam do złożenia wniosku.
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 10/17 Burmistrza Miasta Kudowy-Zdroju z dnia 11 stycznia 2017 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad finansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kudowa-Zdrój, informuję, że istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie na usunięcie wyrobów azbestowych z terenu Gminy Kudowa-Zdrój.
Dofinansowanie może stanowić 100% kosztów obejmujących: rozbiórkę pokrycia dachowego, zabezpieczenie odpadów, zbiórkę i odbiór w przypadku zdemontowanych odpadów, transport oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest wraz z oczyszczeniem terenu z pyłu azbestowego.
Jednocześnie informuję, że dofinansowanie nie pokrywa kosztów:
Apelujemy do właścicieli budynków, które nadal mają pokrycia dachowe wykonane z azbestu (eternitu), o ich demontaż oraz o kontakt z gminą w celu nieodpłatnego odbioru szkodliwych odpadów. Przypominamy, że azbest szkodzi zdrowiu, a wszystkie azbestowe elementy budynków i instalacji muszą zostać usunięte do końca 2032r. Gmina odbierze je bezpłatnie na wniosek mieszkańca!
Chorobotwórcze działanie azbestu jest wynikiem wdychania włókien zawieszonych
w powietrzu - pył azbestowy wnika do naszych płuc i pozostaje w tkance płucnej w ciągu całego życia. Zmiany chorobowe mogą pojawić się po kilku lub nawet kilkudziesięciu latach. Powoduje to takie schorzenia jak azbestoza, czyli śródmiąższowe zwłóknienie tkanki płucnej oraz rak płuc.
Zgodnie z długofalowym programem wycofywania azbestu z gospodarki, jak i obowiązującym stanem prawnym, wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest (eternit) dopuszcza się w użytkowanych instalacjach (rozumie się przez to również budynki) lub urządzeniach nie dłużej niż do 31 grudnia 2032r.
Od 1998 roku obowiązuje zakaz stosowania azbestu i wyrobów zawierających azbest (Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest), lecz nadal wiele budynków ma pokrycia dachowe, wykonane z materiałów, zawierających azbest, np. z eternitu.
Nie czekaj z usunięciem azbestu i nie ryzykuj zdrowiem! Zdemontuj azbest i złóż wniosek o nieodpłatny odbiór!
Więcej o szkodliwości azbestu oraz o jego usuwaniu można przeczytać w gminnym "Programie usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2009-2032 dla Gminy Kudowa-Zdrój”
USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY KUDOWA-ZDRÓJ
1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji.
2. Do wniosku dołącz:
a. Kserokopię aktualnego dokumentu potwierdzającego własność nieruchomości np. kserokopia aktualnego wypisu z rejestru gruntów.
W przypadku wspólnoty mieszkaniowej – uchwałę wspólnoty, ewentualnie pełnomocnictwo udzielone przez współwłaścicieli nieruchomości, z której planuje się usunięcie wyrobów zawierających azbest lub pisemna zgoda wszystkich właścicieli;
b. Oświadczenie wnioskodawcy, że:
· budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest objęty dofinansowaniem z innych źródeł w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest;
· budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest ujęty w wykazie/rejestrze zabytków dla dawnego województwa wałbrzyskiego (dostępny pod adresem: https://wosoz.ibip.wroc.pl/public/?id=92696). W przypadku, w którym budynek lub obiekt wskazany we wniosku jest ujęty w powyższym wykazie, zakres planowanych prac należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków we Wrocławiu Delegatura w Wałbrzychu, ul. Zamkowa 3, 58-300 Wałbrzych;
· wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji wniosku, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (t.j. DZ.U. z 2019r., poz. 1781);
3. W przypadku gdy jesteś przedsiębiorcą lub rolnikiem (dotyczy wyłącznie wnioskodawców prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania lub prowadzących działalność w sektorze rolnym lub w sektorze rybołówstwa):
· formularz pomocy de minimis
· kopie wszystkich zaświadczeń uzyskanej pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
LUB oświadczenie o wielkości pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, LUB oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
4. Skompletowane dokumenty złóż osobiście w Urzędzie Miasta (Biuro Obsługi Klienta – pokój nr 5) lub wyślij pocztą na adres Urzędu Miasta - ul. Zdrojowa 24, 57-350 Kudowa-Zdrój.