Dnia 13.01.2023r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska we Wrocławiu otworzył nabór wniosków dla zadania pt.: “USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST”.
WNIOSKI BYŁY PRZYJMOWANE DO DNIA 09.02.2023r.
W przypadku zainteresowania usunięciem wyrobów zawierających azbest ze swojej posesji w 2024 roku zapraszam do złożenia wniosku.
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 10/17 Burmistrza Miasta Kudowy-Zdroju z dnia 11 stycznia 2017 roku w sprawie ustalenia szczegółowych zasad finansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kudowa-Zdrój, informuję, że istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie na usunięcie wyrobów azbestowych z terenu Gminy Kudowa-Zdrój.
Dofinansowanie może stanowić 100% kosztów obejmujących: rozbiórkę pokrycia dachowego, zabezpieczenie odpadów, zbiórkę i odbiór w przypadku zdemontowanych odpadów, transport oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest wraz z oczyszczeniem terenu z pyłu azbestowego.
Jednocześnie informuję, że dofinansowanie nie pokrywa kosztów:
Apelujemy do właścicieli budynków, które nadal mają pokrycia dachowe wykonane z azbestu (eternitu), o ich demontaż oraz o kontakt z gminą w celu nieodpłatnego odbioru szkodliwych odpadów. Przypominamy, że azbest szkodzi zdrowiu, a wszystkie azbestowe elementy budynków i instalacji muszą zostać usunięte do końca 2032r. Gmina odbierze je bezpłatnie na wniosek mieszkańca!
Chorobotwórcze działanie azbestu jest wynikiem wdychania włókien zawieszonych
w powietrzu - pył azbestowy wnika do naszych płuc i pozostaje w tkance płucnej w ciągu całego życia. Zmiany chorobowe mogą pojawić się po kilku lub nawet kilkudziesięciu latach. Powoduje to takie schorzenia jak azbestoza, czyli śródmiąższowe zwłóknienie tkanki płucnej oraz rak płuc.
Zgodnie z długofalowym programem wycofywania azbestu z gospodarki, jak i obowiązującym stanem prawnym, wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest (eternit) dopuszcza się w użytkowanych instalacjach (rozumie się przez to również budynki) lub urządzeniach nie dłużej niż do 31 grudnia 2032r.
Od 1998 roku obowiązuje zakaz stosowania azbestu i wyrobów zawierających azbest (Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest), lecz nadal wiele budynków ma pokrycia dachowe, wykonane z materiałów, zawierających azbest, np. z eternitu.
Nie czekaj z usunięciem azbestu i nie ryzykuj zdrowiem! Zdemontuj azbest i złóż wniosek o nieodpłatny odbiór!
Więcej o szkodliwości azbestu oraz o jego usuwaniu można przeczytać w gminnym "Programie usuwania wyrobów zawierających azbest na lata 2009-2032 dla Gminy Kudowa-Zdrój”
USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY KUDOWA-ZDRÓJ
1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji.
2. Do wniosku dołącz:
a. Kserokopię aktualnego dokumentu potwierdzającego własność nieruchomości np. kserokopia aktualnego wypisu z rejestru gruntów.
W przypadku wspólnoty mieszkaniowej – uchwałę wspólnoty, ewentualnie pełnomocnictwo udzielone przez współwłaścicieli nieruchomości, z której planuje się usunięcie wyrobów zawierających azbest lub pisemna zgoda wszystkich właścicieli;
b. Oświadczenie wnioskodawcy, że:
· budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest objęty dofinansowaniem z innych źródeł w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest;
· budynek lub obiekt wskazany we wniosku nie jest ujęty w wykazie/rejestrze zabytków dla dawnego województwa wałbrzyskiego (dostępny pod adresem: https://wosoz.ibip.wroc.pl/public/?id=92696). W przypadku, w którym budynek lub obiekt wskazany we wniosku jest ujęty w powyższym wykazie, zakres planowanych prac należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków we Wrocławiu Delegatura w Wałbrzychu, ul. Zamkowa 3, 58-300 Wałbrzych;
· wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji wniosku, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (t.j. DZ.U. z 2019r., poz. 1781);
3. W przypadku gdy jesteś przedsiębiorcą lub rolnikiem (dotyczy wyłącznie wnioskodawców prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania lub prowadzących działalność w sektorze rolnym lub w sektorze rybołówstwa):
· formularz pomocy de minimis
· kopie wszystkich zaświadczeń uzyskanej pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
LUB oświadczenie o wielkości pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, LUB oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
4. Skompletowane dokumenty złóż osobiście w Urzędzie Miasta (Biuro Obsługi Klienta – pokój nr 5) lub wyślij pocztą na adres Urzędu Miasta - ul. Zdrojowa 24, 57-350 Kudowa-Zdrój.